Veel gestelde vragen



Wat houdt een proteïnedieet precies in?

Het proteïne dieet wordt ook wel het eiwitdieet of koolhydraatarm dieet genoemd. De meeste mensen halen hun energiebehoefte uit koolhydraten en vetten. Deze worden bij mensen met een normaal gewicht steeds netjes verbrand waardoor het niet kan worden opgeslagen in de vorm van slechte vetten. Echter, wanneer u teveel koolhydraten en vetten binnen krijgt zal u dus langzaam overgewicht opbouwen.

Het eiwitdieet zorgt ervoor dat de opgeslagen vetten zullen worden aangesproken want er is door het eiwitdieet geen reserve meer van het lichaam. Speciale eiwitmaaltijden zorgen voor een juiste hoeveelheid aan eiwitten die ervoor zorgt dat de opname van koolhydraten wordt stopgezet in het lichaam. Toch moet het lichaam ergens energie vandaan halen: vetten. Men noemt dit: het lichaam gaat in Ketose. De stoffen die vrijkomen, ketonen, zorgen nu voor een voldaan en vol gevoel terwijl u effectief vet verbrandt.

Dit wil zeggen dat u tijdens het volgen van een eiwitdieet totaal geen hongergevoel ervaart. Want daar zijn we uiteindelijk allemaal een beetje bang voor, die knorrende maag tijdens het volgen van een dieet.
Doordat we telkens een goed gevulde maag met heel gevarieerde gerechten hebben lukt het beter om het dieet vol te houden.

Hoe vaak mag je eten tijdens een proteïnedieet?

De vraag is niet hoe vaak je màg eten maar eerder hoe vaak je moét eten. Dit is heel belangrijk tijdens het volgen van dit dieet. Tijdens het proteïnedieet is het belangrijk om minimaal 3 maal per dag een maaltijd te eten en twee tot driemaal per dag een tussendoortje te nemen. Het overslaan van maaltijden wordt sterk afgeraden, omdat hiermee de eiwitinname verstoord raakt, en daarmee het dieetproces ontregeld kan raken.

Mensen die dus minder eten en maaltijden overslaan om af te slanken hebben het bij het slechte eind. Het is net de bedoeling dat je je stofwisseling of metabolisme draaiende houdt door regelmatig te eten. 
We leggen je even kort uit hoe het lichaam werkt. Stel, je slaat je ontbijt over (wat indien je wilt afslanken helemaal not done is), een paar uur na het ontwaken krijg je honger. Als je honger hebt eet je het eerste dat aan je voorbij komt. Stel dat dit een koek of zelfs een stuk fruit is, dan is het eerste wat je lichaam doet zoveel mogelijk suikers of vetten uit het eerst binnenkomende stuk voedsel halen. Hoe langer je dus wacht om iets te eten, hoe meer je lichaam hunkert naar de stoffen die het nodig heeft om te overleven en ja, zelfs vet en suiker is daar een deel van.

Om het gemakkelijk te visualiseren kan je er een cementmolen bij denken die alsmaar moet draaien, dat is een beetje hoe je stofwisseling er hoort uit te zien. Om de 2 à 3 uur eten is dus noodzakelijk voor een goede spijsvertering!

Hoeveel kilo's kan je afvallen met een proteïnedieet?

Dit is afhankelijk van het aantal kilo's dat je wilt afvallen.
We beginnen met een strikte fase met veel eiwitrijke maaltijden, in deze fase zal je zeer snel afvallen en meteen resultaat zien. In de laatste fase gaan we stap voor stap over naar een normaal voedingsschema. Met stap voor stap bedoelen we dat we bouwen naar een 'normaal' eetpatroon maar dat je niet meteen de verloren kilo's terug bij bent. In deze laatste fase zullen we je leren wat gezonde voeding is en hoe je op gewicht kan blijven. Een levenlang enkel en alleen maar eiwitten eten zou namelijk niet gezond zijn voor je lichaam.
 

Hoe lang duurt een proteïnedieet?

Eerst en vooral is het belangrijk om weten hoeveel je nu precies weegt en hoeveel je mag wegen voor je leeftijd en lengte. Dit kan immers verschillen. Het is niet omdat je meer weegt dan een van je vriendinnen dat je daarom overgewicht hebt. 

Iemand met een lengte van 1m75 kan onmogelijk hetzelfde wegen als iemand die amper 1m55 meet, zonder dat het ongezond wordt.
Afhankelijk daarvan gaan we dus bepalen hoeveel kilo's je effectief kan verliezen. De fases van het proteïnedieet zullen persoonlijk
aan jou aangepast worden naargelang het aantal kilo's die eraf moeten.

Indien je het dieet strikt volgt zoals je persoonlijke coach aangeeft zal je tussen de 3 à 5 kilo per week verliezen.
Bij de tweede en derde fase zal je tussen de 1 à 3 kilo per week verliezen.
In de stabilisatie fase van het proteïnedieet zal je overschakelen op een gezond voedingsschema.
Hiermee is het de bedoeling om je behaalde gewicht te behouden en voor eeuwig verlost te zijn van het jojo effect.

Wat is het verschil tussen een eiwitdieet en een ander dieet?

Door eender welk dieet te volgen kan je erin slagen om een aantal kilo's af te vallen. Met een eiwitdieet gebeurt het alleen heel snel en effectief. Het verschil met andere diëten is immers dat je tijdens het volgen van een eiwitdieet niet mag zondigen. Je bent verplicht (in fase 1) alle maaltijden te vervangen door eiwitten. Net daardoor vliegen de kilo's er bijna letterlijk af!

Daarnaast zorgen de recepten van een eiwitdieet er voor dat je een verzadigd gevoel krijgt. Tijdens het dieet hoef je dus geen honger te lijden. In tegenstelling tot koolhydraten worden eiwitten namelijk geleidelijk opgenomen in het lichaam. Je krijgt dus veel minder calorieën binnen en kunt daarom effectief afvallen met een eiwitdieet! Dit betekent dus dat je kunt afvallen zonder hongergevoel.

Omdat je met een eiwitdieet geen constant hongergevoel hebt, kun je het dieet gemakkelijker volhouden en hierdoor heb je minder kans op ongecontroleerde vreetbuien.
Door het verzadigde gevoel dat het eiwitdieet je geeft kun je veel eenvoudiger een nee verkopen aan alles en iedereen die je iets lekkers aanbiedt dat niet goed voor je is!
 

Is het volgen van een proteïnedieet wel gezond?

Een proteïnedieet is zeker niet ongezond maar is niet voor lange duur. Dat is ook niet nodig, aangezien je de overtollige kilo's in een mum van tijd kwijt bent.
Net zoals ieder ander dieet is het niet de bedoeling levenslang te vermageren. Het lijkt misschien interessant om het geruime tijd vol te houden (zeker als je zo snel resultaat ziet), maar dat is het niet.
Verhoogde inname van eiwitten voor lange tijd is vooral belastend voor de nieren. Daarom is het heel belangrijk om voldoende water te drinken tijdens het volgen
van een eiwitdieet! Tevens heeft je lichaam ook nood aan koolhydraten en andere stoffen die je uit normale voeding haalt.

Wens je snel kilo's te verliezen? Dan is ons proteïnedieet een echte aanrader. Maar zoals bij alles dien je hier niet mee te overdrijven. "Overdaad schaadt" geldt dus ook bij eiwitten.
Daarom staat je persoonlijke coach voor je klaar om je stap voor stap te begeleiden naar een gezond voedingspatroon!

Is er sprake van een jojo effect na het volgen van een eiwitdieet?

Een jojo effect ontstaat wanneer je een aantal kilo's afvalt en het komt er terug dubbel en bij.
De kans dat dit voorkomt na het volgen van een eiwitdieet is echter klein.
Bij een eiwitdieet krijgt je lichaam beetje bij beetje terug koolhydraten binnen.
Wanneer je een eiwitdieet succesvol hebt beëindigd en je volgt stap voor stap terug de weg naar een
gezond voedingspatroon krijgt je lichaam geen kans om de kilo's die je intussen kwijt bent,
terug bij te komen.

Tijdens het volgen van een proteïnedieet zal je zuiver vet gaan verbranden in plaats van spieren, zoals bij andere diëten.
Dit wil zeggen dat wanneer je bijvoorbeeld 4kg puur vet kwijt bent na het eiwitdieet, dat je daarna 4kg vet moet opnemen in je lichaam
om die kilo's terug op de weegschaal te zien verschijnen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Word je dus iets te enthousiast van je gewichtsverlies en ga je dit vieren met het eten van frietjes of taart, dan bestaat de kans erin dat je lichaam, die toch al enige tijd aan het afkicken is van suiker en vet, die vuile voedingsstoffen meteen terug opneemt.
Je lichaam is deze koolhydraten immers niet meer gewoon en het zal dus ook zijn best doen om deze koolhydraten allemaal in je vetweefsel op te slaan.

Wanneer je je gewicht wilt behouden is het van belang de stappen te doorlopen en je door de coach te laten begeleiden doorheen het proces.

Mag ik na het volgen van een eiwitdieet terug 'normaal' eten?

Het is belangrijk om je na het proteïnedieet niet terug in je vorige voedingspatroon te storten.
De kilo's die je er oorspronkelijk af wou komen toch ergens vandaan, niet?

Het is in eerste instantie zeer belangrijk om de verschillende fases en stappen te doorlopen alvorens terug 'normaal' te gaan eten. Daar dient je coach voor, om je te begeleiden doorheen het proces, om bij te sturen en om je terug op pad te helpen. 

Het is daarnaast aan te raden om je leefgewoonten wat aan te passen indien je langdurig van je gewichtsverlies wenst te genieten. Zo kun je het behaalde gewicht vasthouden. 
Je kan bijvoorbeeld na de eerste fase maaltijden blijven eten met een hoog eiwitgehalte. Probeer ook het aandeel koolhydraten te verlagen. Blijf ook, zoals tijdens het dieet, veel water drinken en eet veel groenten.
Indien je dit doet zal je je streefgewicht niet alleen behouden maar zit de kans er ook nog in dat je blijft afvallen!

Kan iedereen een proteïnedieet volgen?

Het proteïnedieet is voor iedereen geschikt die in een korte periode snel veel kilo's wil verliezen!

Er zijn ook gevallen die wij adviseren een specialist of arts te raadplegen alvorens met een eiwitdieet
te starten:

  • Hart- en vaatziektes
  • Jicht
  • Ziekte van Crohn
  • MS

Het dieet is af te raden in volgende gevallen:

  • Zwangerschap of bij borstvoeding
  • Jongeren onder 18 jaar
  • Nierproblemen
  • Diabetes type 1
  • Eiwitallergie
  • Leverproblemen
  • Hypokaliëmie (te laag kaliumspiegel)
  • Stofwisselingsziekten
  • Kanker
  • Eetstoornissen
  • Na zware operatie