Tips & Weetjes




Goed begonnen is half gewonnen!

  • Kies een goede periode om te starten met het dieet. (stress, feestjes, vakantie, ...)
  • Twee dagen voor aanvang is het aangewezen om alle voedingsexcessen te vermijden, in het bijzonder zetmeelrijke maaltijden.



Tijdens het afslankprogramma

  • Volg nauwgezet de richtlijnen van je Lignavitaconsulent.
  • Drink dagelijks voldoende water (1,5 à 2 l)
  • Eet voldoende groenten en varieer je bereidingswijze (in papillot, gestoomd, gekookt, gestoofd, rauw)
  • Verrijk de proteïnesoep, omeletten, spaghetti bolognaise,... met in kleine blokjes gesneden groenten die je vooraf even stoomt, in de wok of in de magnetron gaart
  • Verkies verse of diepgevroren groenten boven conserven
  • Wees creatief: maak vb. champignonsaus door een zakje champignonsoep te bereiden met de helft van de voorgeschreven hoeveelheid water, voeg er wat verse (gegaarde) champignons aan toe en breng op smaak met kruiden. Dien deze saus op bij een kipfilet (oranje programma). En de sojanootjes smaken ook heerlijk bij een salade, de sojabolletjes bij versbereide soep.


Tijdens het onderhoudsprogramma

  • Na het succesvol doorlopen van de afslankprogramma's is het belangrijk dat je stapsgewijs terug overgaat naar en evenwichtige en gezonde voeding waarbij je geleidelijk aan de (gezonde) suikers en koolhydraten terug integreert in je voedingspatroon. Op deze manier kan je je ideale gewicht stabiliseren en het jojo-effect uitsluiten.


Voor een gezonde levenstijl

  • Drink minstens 1,5 l water per dag, liefst buiten de maaltijden. Verkies verder dranken zoals kruidenthee, groene thee, koffie, bouillon en groentensap, light-dranken.
  • Groenten en fruit mag u naar believen eten tussen de maaltijden. 
  • Om de vitaminen en mineralen van onze voedingsmiddelen te behouden, is het aangewezen te stomen of in papillot te bereiden. Bij het koken gaan er vele vitaminen verloren.
  • Vermijd de ‘ongezonde koolhydraten’, deze bevatten vooral snelle suikers, o.a. jam, siroop, ijsjes, gebak, suiker, snoepjes, limonades,...
  • Verkies de ‘gezonde koolhydraten’. Deze hebben een lagere glycemische index en bevatten vooral trage suikers: o.a. griesmeel, peulvruchten, granen, brood, maïs, erwten, verse vruchten,... Best is deze trage suikers onder de vorm van volkoren producten te eten: volkoren brood, volkoren deegwaren, volle rijst,...
  • Vermijd de ‘slechte vetstoffen’: vleeswaren, vette kaassoorten, vette vleessoorten, sauzen, dierlijke vetten (boter, room, volle melkproducten...)
  • Verkies de ‘goede vetstoffen’: plantaardige olie, vis, magere kaas, yoghurt, kwark, plantaardige minarine, kaassoorten met laag vetgehalte (25 à 45%).
  • Niet eten tussen de maaltijden en geen maaltijden overslaan!
  • Kies voor goede combinaties: Groenten + vlees, vis, ei, kaas of groenten + zetmeel (aardappelen, linzen...)
  • Kies voor variatie
  • Overdaad: slippertjes, uitgebreide- of feestmaaltijden beperken tot 1 maal per week. Om de negatieve gevolgen hiervan (gewichtstoename, opslaan van vetstof) te vermijden moet u de volgende dag terug een dag invoegen met proteïnesupplementen.
  • LignaVita heeft een uitgebreid gamma aan lekkere en gezonde tussendoortjes / hapjes / drankjes. Gebruik deze in geval van snoephonger of indien je gevoelig bent voor overdaad.
  • Probeer minimaal 2 à 3 maal per week een uurtje te bewegen
  • De proteïnesupplementen kunnen ook aanvullend worden gebruikt door sporters, kinderen en tieners, zwangere vrouwen, bejaarden en ondervoede personen.