Het woord 'proteïnedieet' zegt het zelf al, rijk aan eiwitten en arm aan koolhydraten (suikers) en vetten.
Tijdens de strengste fase van het dieet zijn koolhydraten (brood, aardappelen, rijst, pasta, …) verboden!
Hierdoor moet het lichaam de vetreserves verbranden om te dienen als energiebron. De spiermassa blijft behouden door de grote hoeveelheden proteïne in de maaltijden.

De voordelen van het proteïnedieet zijn vooral snel gewichtsverlies, maar ook een positieve verandering van voedingsgewoonten.
De andere troeven van dit dieet zijn: geen hongergevoel, geen vermoeidheidsgevoel, eenvoudig en doeltreffend!

Het streefdoel van ieder dieet is een gezonde eet- en leefgewoonte. Lignavita en Slim Slanken hecht hier het grootste belang aan!
Het behoud van het gewichtsverlies op lange termijn is enkel mogelijk met het behoud van gezonde voedingsgewoonten en regelmatige lichaamsbeweging!
Om nog sneller gewicht te verliezen wordt aangeranden tijdens het dieet 30 minuten per dag te sporten.
Geen paniek, indien je dit niet doet verlies je sowieso kilo's, het gaat alleen een pak sneller wanneer je af en toe nog eens aan sport doet.

Het proteïnedieet is hét dieet om snel gewichtsverlies te bekomen. Het werkt in verschillende fasen:
 

Fase 1 De strikte fase:

Tijdens deze fase nuttig je alleen eiwitmaaltijden en zal je het meeste gewicht verliezen.
Deze eiwitmaaltijden vul je aan met toegestane groenten, multivitaminen en vijf hoogwaardige eiwitsupplementen. Koolhydraten zijn niet toegestaan.
Door deze koolhydraten te mijden komt het lichaam in ketose. Dit wil zeggen dat ketonen in je bloedbaan terecht komen waardoor de afbraak van lichaamsvet wordt gestart.
Wanneer er dus een hoge concentratie ketonen in je bloed komt spreekt men van een ketogene toestand of ketose.
Vanaf dit moment gaat je lichaam dus zuiver vet gaan verbranden waardoor de kilo's er heel snel afvliegen!

In deze strenge fase mag er dus absoluut niet gesnoept of gezondigd worden. Wanneer je dit gaat doen gaat je lichaam namelijk uit ketose, wat wil zeggen dat je lichaam
stopt met vet te verbranden. Je lichaam gaat ook pas gemiddeld vanaf dag 4 in ketose, het is dus uiterst belangrijk je aan je eiwitmaaltijden te houden en geen andere
maaltijden te nuttigen. De kans is klein maar bestaat dat je de eerste twee dagen een hongerig gevoel hebt. Wanneer je honger hebt of zin hebt om te zondigen,
neem dan gerust een extra proteïnemaaltijd of (eiwit)tussendoortje. Het heeft geen effect op de snelheid van afvallen maar zorgt er wel voor dat je een voldaan gevoel hebt
en dus ook niet gaat snoepen.

Het is belangrijk om tijdens fase 1 genoeg water te drinken, er wordt aangeraden 1,5 tot 2 liter te drinken los van je maaltijden.
Indien je dus 1 liter soep drinkt per dag, drink je het best daarnaast ook nog eens anderhalve liter water.
Door veel water te drinken komen veel afvalstoffen vrij die tijdens de vetverbranding afgevoerd worden. Gedurende de eerste fase raak je 50% van je overgewicht kwijt.
 

Fase 2 De gematigde fase:

In fase 2 ga je één eiwitmaaltijd vervangen door een 'normale' maaltijd, samengesteld uit groenten en een natuurlijke proteïne: wit vlees, vis, eieren, etc.
Indien je deze fase goed opvolgt, verlies je nog eens 30% van je overgewicht!

Je blijft zo lang je wilt in fase 2 totdat je 80% van je overgewicht kwijt bent. Stel dat je 12kg wilt afvallen, dan ben je op het eind van fase 2 een 9 à 10kg kwijt.
Hierna ga je over naar fase 3.
 

Fase 3 De overgangsfase:

Gedurende deze fase van het dieet mag je weer koolhydraten en suikers eten!
Tijdens deze fase verlies je nog tot 15% van je overgewicht.

In fase 3 worden de koolhydraten aan de voeding toegevoegd en ga je langzaam weer toewerken naar een normaal voedingspatroon.
De introductie van de koolhydraten moet echter stapsgewijs plaatsvinden om het lichaam weer rustig te laten wennen.
Indien je je streefgewicht hebt bereikt en je gaat meteen terug leven als tevoren is de kans namelijk groot dat de kilo's er terug bijkomen.
Om dat niet te laten gebeuren is je coach er om je te steunen!

 

Fase 4 De stabilisatiefase:

Tijdens deze laatste fase maak je de overgang naar normale voeding.
Je blijft wel eiwitrijke tussendoortjes gebruiken. Gedurende deze fase verlies je de laatste 5% van je totale overgewicht.
Je lichaam went weer aan een normaal voedingspatroon waarbij de hoeveelheid koolhydraten, vetten en eiwitten in balans moeten zijn.

Aangeraden is een schema voor jezelf te maken waarin je een evenwichtig programma samenstelt. Je coach kan je hierbij een handje helpen!
Het is toegestaan om af en toe een uitschieter te hebben en eens te zondigen. Je kan natuurlijk moeilijk je hele leven neen zeggen aan alle lekkernijen
die aan je voorbij komen. Indien je een feestje hebt, op vakantie gaat of een 'cheat-day' plant is het belangrijk de dag erna een balansdag in te lassen.
Op deze dag vervang je één of meerdere maaltijden door een eiwitmaaltijd waardoor je lichaam terug in balans komt.

Je kan er ook voor kiezen om koolhydraatarm te blijven eten. De ervaring leert dat dit ook bij de meeste mensen het geval is om het gewichtsverlies
op langere termijn vol te houden. Je merkt ook dat, wanneer je snel veel kilo's afvalt door geen koolhydraten meer te eten, het motiverend werkt om dit
te blijven volhouden. Dit betekent echter niet dat je nooit meer pasta of rijst mag eten! Je kan bijvoorbeeld pasta of rijst van Lignavita of Slim Slanken
eten, boordevol eiwitten en koolhydraatarm! Je vindt hiervoor tal van recepten op onze webshop!

Ook brood kan je vervangen door het proteïnebrood in ons gamma. Indien je je levensstijl niet wenst aan te passen na het volgen van een eiwitdieet
kan je jezelf van tijd tot tijd de voordelen van koolhydraatarme voeding gunnen!